تاثیر یادگیری زبان دوم

در این مطلب برای شما علاقه مندان به یادگیری و دانش، شرح می دهیم که تاثیر یادگیری زبان دوم بر عملکرد مغز و سطح هوشیاری انسان چیست.

 

 

تاثیر یادگیری زبان دوم

 

زبان، توانایی بنیادینی است که در هر فرد سالمی می تواند رشد و نمو پیدا کند. انسان، به خاطر ساختار مغزی و فیزیکی خاصی که دارد، قادر است زبان را بیاموزد و تولید کند. مغز انسان دارای بخشی است که مسئول دریافت، تجزیه و تحلیل، یادگیری و تولید زبان است.

 

مقدمه

تحقیقات نشان می دهند که بچه ها، تا قبل از سن ۶ سالگی، توانایی اکتساب طبیعی ۶ زبان را دارند. اگر کودکان در محیط درستی قرار بگیرند و در معرض تعاملات زبانی باشند، به راحتی می توانند این ۶ زبان را مانند زبان مادری خود فرا بگیرند و هیچ مشکلی هم در تشخیص و استفاده از آن ها نداشته باشند؛ مانند کودکان فارسی زبانی که به گیلکی، ترکی و کردی هم مسلط هستند.

همچنین، فرزند انسان، تا قبل از سن ۱۲ سالگی می تواند زبان ها را به صورت آکادمیک آموزش ببیند؛ هر چند که این یادگیری شاید به اندازه اکتساب طبیعی یک زبان موثر و بهینه نباشد.

به هر جهت، دانستن یک زبان دوم و یا سوم، می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر عملکرد مغز بگذارد.

با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد بخوانیم.

 

تاثیر یادگیری زبان دوم

 

تاثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز

یک پژوهش صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، یادگیری زبان دوم پس از ۱۰ سالگی باعث بهبود ساختار ماده سفید مغز می‌شود.
در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که یادگیری زبان دوم از سنین کودکی به تقویت ساختار مغز کمک می‌کند؛ اما پژوهش صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کنت نشان می‌دهد، تأثیر یادگیری زبان خارجی بر ساختار مغز حتی پس از سن ۱۰ سالگی نیز ادامه دارد.
در این پژوهش، ۲۰ فرد ۳۰ ساله که یادگیری زبان انگلیسی را پس از سن ۱۰ سالگی آغاز کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند؛ تصاویر اسکن مغزی این افراد حاکی از سطوح بالای بهبود ساختار در مناطق مسئول یادگیری زبان است.
 

نتایج پژوهش

این تصاویر با اسکن مغزی ۲۵ فرد همسال که تنها به زبان انگلیسی صحبت می‌ کردند، مقایسه شد. یافته های این پژوهش نشان می‌ دهد که ساختار ماده سفید مغز افرادی که پس از ۱۰ سالگی یادگیری زبان دوم را آغاز کرده بودند، تکامل یافته‌ تر از افراد تک زبانه است.
به گفته محققان، تعامل روزانه با دو یا چند زبان خارجی باعث تحریک شناختی مناطق مغزی در گیر با زبان شده و می‌ تواند از بروز مشکلات شناختی مانند زوال عقل در سالمندی پیش گیری کند.
 

تاثیر یادگیری زبان دوم

 

سخن آخر

مغز یک عضله است. همانند دیگر عضلات، اگر مغز را به حال خودش بگذاریم و سعی نکنیم توانایی های آن را گسترش دهیم، به تدریج رو به تنبلی می رود و در نهایت باید شاهد زوال آن باشیم.

یادگیری زبان دوم و سوم و یا چند زبان، می تواند تمرین خوبی برای مغز انسان باشد. تمرینی که باعث می شود مغز به رشد و بالندگی خود ادامه دهد و حتی در سنین بالا، بتواند مانند مغز نو نهالان سرعت یادگیری بالایی داشته باشد.

حالا که از تاثیر یادگیری زبان دوم بر عملکرد مغز مطلع شدید، وقت خود را از دست ندهید و به یادگیری یک زبان دوم مشغول شوید. ما امید داریم تا تمام هم وطنان عزیزمان، اذهانی فعال و پویا داشته باشند و این امر می تواند با یادگیری زبان میسر شود.

برای ثبت سفارش آنلاین ترجمه از این قسمت اقدام کنید.



لینک کوتاه مطلب : https://shomatrans.com/blog/?p=996