تحقیق دانشجویی

تحقیق دانشجویی

دانشجویان به عنوان قشر جوان و علمی هر جامعه نقش بسزایی در تولید علم در هر کشور دارند. آموزش هدفمند و تحقیق و پژوهش کاربردی از سمت دانشجویان می تواند بنای رویدادهای علمی بزرگی در آینده هر کشوری باشد. تحقیق دانشجویی از مواردی است که دانشجویان باید با دقت و وسواس روی آن کار کنند. نتایجی که از آن حاصل می شود می تواند در جنبه های مختلفی اثربخش باشد.
تحقیقات دانشجویی به عنوان یک رزومه برای دانشجو محفوظ می مانند و می توانند از آن برای اخذ پذیرش از مراکز آموزشی معتبر، نوشتن پایان نامه، ادامه تحصیل در مقطع دکتری و نوشتن مقالات تخصصی و ISI و نیز ارتقای شغلی بهره بگیرند.  همچنین محکی است برای ارزیابی دانشجو تا بتواند دانش خود را بسنجد.
علاوه بر آن، دانشجویی که یک مقاله استاندارد و کاربردی با محتوایی غنی تهیه می کند می تواند از آن برای معرفی خود و رزومه تحصیلی اش استفاده کند. تحقیق و پژوهش خوب می تواند شاخصی برای معلومات و مهارت دانشجو باشد.
با مشاوره با اساتید مجرب ما در موسسه شما می توانید با فنون نوشتن یک تحقیق دانشجویی حرفه ای آشنا شوید.
 

روش نوشتن یک تحقیق دانشجویی

یک دانشجو برای نوشتن تحقیق و پژوهش قابل قبول باید علاوه بر داشتن دانش کافی به اصول و قوانین نگارش تحقیق مسلط باشد و آن را رعایت کند. پژوهش استاندارد باید در قالبی استاندارد و متناسب ارائه شود.

نکات مهم در  تهیه یک تحقیق و پژوهش دانشجویی :

_ جستجو و تحقیق در منابع مختلف داخلی و خارجی
_ جمع آوری اطلاعات و داده های صحیح
_ چگونگی نگارش و سبک
_ استفاده از منابع خارجی معتبر
_ استفاده از جدیدترین تحقیقات و مقالات روز
_ استفاده از فرمت استاندارد
_ انتخاب موضوع جدید و غیر تکراری
_ نتیجه گیری اصولی و کاربردی
علاوه بر توجه به این نکات، دانشجو باید ساختار تحقیق و پژوهش خود را به صورت حرفه ای و در قالبی استاندارد تهیه کند.
 

ساختار تحقیق

ساختار و چارچوب یک تحقیق حرفه ای باید بر اساس اصول و قوانین  نگارش مقاله ها تهیه شود که بدین ترتیب می باشد:
_ هدف
_ موضوع
_ فرضیه
_ پیشینه
_ طرح
_ روش تحقیق
_ نگارش
برای انتخاب موضوع محقق و دانشجو باید به دنبال یافتن پاسخ سوالی باشد. طرح یک مشکل و معظل یا یک پدیده اجتماعی یا فرضیه علمی می تواند یک موضوع باشد که دانشجو سعی می کند در خلال پژوهشش پاسخ و راه حلی برای آن بیابد. موضوعی که انتخاب می شود ضمن اینکه باید تازه و نو باشد، می بایست بر مسائل و موضوعات فرعی الویت داشته باشد و قابلیت اجرایی شدن داشته باشد. دانشجو باید در زمینه موضوعی که انتخاب می کند دانش کافی داشته باشد و با پیش بینی محدودیت ها و مشکلات، به صورت مختصر و گویا موضوعی با جامعه آماری مشخص را انتخاب کند.
بعد از انتخاب موضوع و هدف، فرضیه سازی مطرح می شود که محقق با توجه به اطلاعات و داده هایی که جمع کرده، حدسیات و فرضیه های احتمالی را مطرح می کند و در صدد است تا سوالات را به صورت فرضی پاسخ دهد که اگر چنین شود چه نتیجه ای خواهد داشت.
در مرحله بعد محقق با روش های تحقیقاتی متعدد به جمع آوری داده ها و اطلاعات پایه ای می پردازد. بعد از آن محدوده پژوهش و روش های تحقیق و منابع را مشخص و بیان می کند.
پژوهشگر به دو روش دست به جمع آوری اطلاعات و داده ها می زند و گاه ممکن است روش او ترکیبی از دو روش باشد.
 

روش تحقیق میدانی:

در این روش محقق با نمونه های عینی سرو کار دارد و با بررسی افراد و نمونه ها و پدیده های خارجی اطلاعات اولیه را جمع آوری می کند و بعد از تجزیه و تشریح داده ها به نتیجه گیری می رسد. در این روش محقق با مشاهده، نمونه برداری، اندازه گیری، تجربه و کشف و شهود می تواند به صورت عینی و تجربی اطلاعات مهم و اولیه را جمع آوری کند. این روش بیشتر در حیطه علوم تجربی، اجتماعی و جامعه شناسی کاربرد دارد.
 

روش کتابخانه ای:

در این روش محقق با مطالعه اسناد و مدارک مکتوب و بررسی منابعی که قبلاً تهیه شده اند به جمع آوری اطلاعات می پردازد. مراجعه به منابع مختلف خارجی و داخلی، بررسی و مطالعه سایت های مختلف، مقالات معتبر خارجی و نشریات و کتاب ها همگی در جمع آوری داده ها و اطلاعات پایه به دانشجو کمک خواهند کرد.
 

روش نگارش تحقیق

بعد از جمع آوری اطلاعات و داده ها باید دست به نگارش تحقیق زد. بدیهی است هر اندازه دانشجو در این زمینه مسلط تر باشد نتیجه کارش محکم تر خواهد بود. برای نگارش تحقیق باید متن به زبان علمی نوشته شود و محتوا برای مخاطب روان و رسا و قابل فهم باشد. دانشجو باید اصول نگارشی را رعایت کند و از به کار بردن واژگان بیگانه در متنش بپرهیزد . واژگان غیرضروری و احساسی را حذف کند و در ذکر منابع و ارجاعات دقیق عمل کند. اصول نگارشی و دستوری نیز باید رعایت شوند. در پایان نیاز نیز هست که یک ویرایش حرفه ای انجام شود و متن پایانی از لحاظ ظاهری، محتوا و موضوع بازبینی شود.
 
تحقیقات دانشجویی معمولا به صورت متن پی دی اف، ورد و پاورپوینت ارائه می شوند. اساتید و متخصصان موسسه شما، با داشتن تجربه و علم کافی در زمینه تهیه و ارائه مقالات و تحقیقات مختلف به شما کمک می کنند تا بتوانید یک پژوهش و تحقیق کامل و حرفه ای انجام دهید. در این راستا در تمام مراحل تحقیق پا به پای شما هستند.
استفاده از یک پاورپوینت حرفه ای به عنوان مکمل پژوهش و نیز ساخت تم و متون و جدول و نمودار برای تحقیق و پژوهش شما از دیگر خدمات موسسه شما می باشد.
جهت سفارش تحقیق دانشجویی اینجا کلیک کنید.