تاریخچه پیدایش زبان

در این مطلب از مرکز خدمات ترجمه شما قصد داریم تاریخچه پیدایش زبان را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش زبان

پیدایش زبان بر اساس باور های ملل مختلف

صحبت کردن با استفاده از زبان گفتاری با حدود صد هزار سال قدمت در نزد انسان ها پدیده ای جوان به حساب می آید. در قدیمی ترین فصل از کتاب تورات آمده است که خداوند پس از آفرینش آدم (ع)، کار نامگذاری روی حیوانات و گیاهان را به او سپرد و یهودیان بر این باورند که، خداوند به زبان عبری (یهودی) با آدم سخن می گفت و در نتیجه، این نخستین زبان بشر بوده است.

براساس باور یهودیان وقتی انسان ها در طمع دستیابی به آسمان، اقدام به ساخت برج بلند بابل کردند، خداوند برای جلوگیری از این کار، اقدام به گوناگونی زبان ها نمود و از آن پس هر انسان به یک زبان سخن گفت و در نتیجه انسان نتوانست به هدف خود دست یابد.

یونانیان می گویند: یک روز به دستور فرعون مصر دو کودک را که توسط کر و لال ها پرورش یافته بودند نزد وی آوردند تا ببیند آن دو به چه زبانی سخن خواهند گفت. یکی از کودکان به زبان فریجی واژه نان را به زبان آورد و از آن پس فرعون نتیجه گرفت که نخستین زبان جهان فربجی بوده است.

سرخ پوستان آمریکای شمالی معتقدند که سیاهی بزرگی نزدیک شد و بادی شدید شروع به وزیدن کرد و قایق ها را به این طرف و آنطرف راند و مردم از یکدیگر جدا شدند. مدت ها بعد، پس از سرگردانی و جابجایی بسیار، مردمان به زبان های گوناگون سخن گفتند و از آن پس زبان یکدیگر را نفهمیدند. همچنین بر اساس داستان های قدیمی تیکوناها در شمال آمازون، همه ی مردم اعضای یک قبیله بودند و یک زبان مشترک داشتند، اما حادثه ای باعث جدایی آنان و سخن گفتن به زبان های متفاوت شد.

باور بومیان آمریکای مرکزی در مورد تاریخچه پیدایش زبان

بومیان آمریکای مرکزی نیز بر این باورند که در زمان های قدیم، انسان ها برای حفاظت از خود در برابر ویرانی جهان دوم، به ساخت برج محکمی اقدام نمودند. اما زبان آنها تغییر کرد و دیگر نتوانستند سخن همدیگر را متوجه شوند و به مکان های متفاوتی در جهان کوچ کردند.

بر اساس روایت های علمی انسان ها از ۱۰۰ هزار سال پیش ماهیگیری را تجربه کرده و در نتیجه دانشمندان تصور می کنند در این زمان استفاده از زبان گفتاری حتمی بوده است. قدیمی ترین ابزار کشف شده ماهیگیری که از استخوان ساخته شده بودند بین ۸۰ تا ۹۰ هزار سال پیش توسط انسان های ساکن جمهوری دموکراتیک کنگو امروزی استفاده می شد.

قدیمی ترین نیزه ها نیز احتمالا بین ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش استفاده شده است. انسان ها از نیزه برای شکار یا دفاع گروهی استفاده می کردند و این کار گروهی با توجه به ویژگی های انسانی (نو آوری و طراحی) بی شک نیازمند سخن گفتن بوده است.از نظر پزشکی، رفتار فرهنگی (زبان، هنر، مذهب،…) به تکامل پوسته مغزی وابسته است.

تاریخچه پیدایش زبان

نظریه های علمی در مورد تاریخچه پیدایش زبان

نظریه ی Ta-Ta

این نظریه معتقد است زبان انسان، تقلیدی گویشی از ایما و اشاره هایی است که پیش از پیدایش زبان گفتاری در میان انسان وجود داشته است. برخی پژوهش ها هم این نظریه را تایید می کنند اما مشکل اینجاست که استفاده از این زبان تنها در روز ممکن بود و انسان ها یا نباید در شب با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند و یا باید برای سخن گفتن حتما از آتش استفاده می کردند.

نظریه ی Yo-He-Ho

طبق این نظریه، در آغاز زبان با نواها و آوازهای دست جمعی بوجود آمده اند. بنابراین به نظر می رسد که آواز دست جمعی کارگران بیشتر می تواند آغاز پدیده ی شعر در زبان باشد و نه خود زبان.

نظریه ی زیست-شیمیایی

بر پایه ی این نظریه، سخن انسان ها، ناشی از «قارچ های روان گردان» بوده است. باورمندان به این دیدگاه اینگونه استدلال می کنند که با خشک شدن تدریجی آفریقا (محل زندگی انسان های نخستین) بشر از جنگل وارد دشت و مرتع شد که محل زندگی حیوانات گیاه خوار بود. سپس به قارچ های حاوی تریپتامین که روی پشگل این نوع حیوانات روییده می شد بعنوان یک منبع غذایی علاقمند شد و استفاده ی مداوم از این منبع غذایی، منجر به تحریک او برای سخن گفتن شد. یکی از آثار سرمستی تریپتامین، حالتی است که آنرا «گلاسولالیا» است. گلاسولالیا، یعنی سخنان نامفهوم و ابداعی که معمولا ناشی از خواب واره یا شیزوفرنی است.

تاریخچه پیدایش زبان

سخن آخر

زبان وسیله ارتباطی میان جوامع بوده و هست و شاید بزرگترین و مهمترین کشف تاریخ بشر بوده باشد. در این مطلب تلاش کردیم تا در مورد تاریخچه پیدایش زبان به شما ارائه دهیم. برای ثبت آنلاین سفارش ترجمه، از این قسمت اقدام کنید.



لینک کوتاه مطلب : https://shomatrans.com/blog/?p=4293