راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی

معمولا دوستداران زبان انگلیسی، همیشه به دنبال راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی و تقویت آن هستند.

 
 

راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی

 

خیلی از ما وقتی می خواهیم معنی کلمه ای را یاد بگیریم شاید ده‌ها و یا صدها بار آن را با صدای بلند تکرار کنیم تا بتوانیم به خاطر بسپاریمش؛ اما زمانی که می خواهیم لغت هایی را که حفظ کرده ایم، در جمله و مکالمه استفاده کنیم، آن ها را به خاطر نمی آوریم. حتی روش های شناخته شده ای مانند لایتنر  و فلش کارت ها نیز ممکن است نتوانند به کمک ما بیایند.

البته باید به خاطر داشته باشیم که یادگیری زبان به یادگیری لغات ختم نمی شود و جنبه های مختلفی دارد؛ این جنبه ها عبارتند از: مکالمه، درک مطلب، مهارت شنیداری و مهارت نوشتاری. داشتن این چهار مهارت در کنار یکدیگر به معنای یادگیری زبان به صورت کامل است. البته داشتن این چهار مهارت بدون داشتن دانش کافی از دستور زبان انگلیسی، ناکارآمد خواهد بود. در ادامه قصد داریم به راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی بپردازیم و نکاتی را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

 

دسته بندی راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی

برای افزایش توانایی استفاده از زبان انگلیسی باید به تقویت مهارت های مختلف زبانی خود بپردازید؛ در ادامه دسته بندی هایی را که باید برای تقویت زبان انگلیسی بر آنها تمرکز کنید ارائه کرده ایم. این دسته بندی ها عبارتند از:
۱- افزایش دایره لغات
۲- تقویت مهارت های دستور زبانی
۳- تقویت سطح مهارت مکالمه (Speaking)
۴- تقویت سطح  مهارت نوشتاری (writing)
۵- تقویت سطح مهارت شنیداری (Listening)
۶- تقویت سطح مهارت درک مطلب (Reading)
در ادامه مطلب راهکارهایی را برای تقویت هرکدام از این موارد ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.
 

راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی

افزایش دایره لغات

صرفا حفظ کردن لغات، راه خوبی برای افزایش دایره لغات نیست؛ چرا که لغات حفظ شده پس از مدت کوتاهی از یادتان خواهند رفت. بهترین روش برای یادگیری لغات زبان انگلیسی این است که واژگان را در متن مرتبط خودشان یاد بگیریم. روش های حفظی علاوه بر خسته کننده بودن، بسیار ناکارامد هستند و به زودی شما را ناامید خواهند کرد. برای یادگیری لغات می توانید از کتاب های داستان زبان انگلیسی استفاده کنید؛ با این کار هم لذت می برید و هم لغت ها را در جای خودش یاد می گیرید. این یکی از راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی است.

تقویت مهارت های دستور زبانی

یکی از اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی اصرار به خواندن کتب گرامری قطور، به تنهایی است. این پافشاری بیش‌ از حد روی گرامر دو مشکل اساسی به وجود می آورد؛ اول اینکه یادگیری این‌ همه گرامر به تنهایی باعث بهبود سطح زبان انگلیسی شما نخواهد شد. دوم اینکه، شما هرگز نمی توانید این حجم عظیم از گرامر را به درستی به خاطر بسپارید. نقش دستور زبان در زبان انگلیسی انکار ناپذیر است و یادگیری آن باید به درستی انجام شود. شما باید دستور زبان انگلیسی را به صورت مرحله به مرحله و آرام آرام شروع کنید. پس از یادگیری هر دستور زبان جدید، بهتر است آن را در مکالمه های خود به کار ببرید و حتی در متن ها به دنبال جملاتی باشید که از گرامر مورد نظر شما استفاده کرده اند. با اینکار می توانید دستور زبان مورد نظر خود را بهتر و به درستی به خاطر بسپارید و در جای درست از آن استفاده کنید.

 

تقویت سطح مهارت مکالمه (Speaking)

برای تقویت سطح مکالمه خود می توانید به کلاس های مکالمه برگزار شده از سوی موسسات مختلف، بروید. اگر مایل به این کار نیستید می توانید راهکارهای دیگری را که در ادامه ارائه می دهیم امتحان کنید:
۱- به زبان انگلیسی با خود فکر کنید.
۲- از منابع انگلیسی مثل فیلم و آهنگ های زبان اصلی بیشتر استفاده کنید.
۳- متن هایی را آماده کنید و جلوی آیینه و یا برای اعضای خانواده تان ارائه دهید.
۴- با فردی از نزدیکانتان که در زبان انگلیسی مهارت دارد و یا در حال یادگیری آن است، به انگلیسی صحبت کنید.
 

تقویت سطح  مهارت نوشتاری (writing)

برای تقویت مهارت نوشتاری خود می توانید:
۱- داستان بنویسید.
۲- داستان ها را خلاصه نویسی کنید.
۳- متن های انگلیسی را بازنویسی کنید.
۴- کارهای روزمره و حتی خاطراتتان را به زبان انگلیسی بنویسید.
۵- تصاویر مختلفی انتخاب کنید و آنها را به زبان انگلیسی توصیف کنید.
در نهایت باید نوشته خود را به فردی با مهارت در زبان انگلیسی بدهید تا آن را برای شما اصلاح کند و شما را از اشتباهاتتان آگاه کند.
 

تقویت سطح مهارت شنیداری (Listening)

۱- به خود اعتماد کنید.

۲- آهنگ های زبان اصلی گوش کنید.
۳- فیلم های زبان اصلی زیادی تماشا کنید.
۴- اخبارهای زبان اصلی روز دنیا را از دست ندهید.
۵- تمرکز خود را بالا ببرید و به آنچه که گوش می دهید، دقت کنید.
۶- این مهارت را در کنار دیگر مهارت ها تقویت کنید؛ پس گوش کنید، صحبت کنید، بخوانید و بنویسید.
 

تقویت سطح مهارت درک مطلب (Reading)

۱- تمرکز خود را تقویت کنید.
۲- سطح مطالعه خود را افزایش دهید.
۳- به جای تمرکز بر لغات واحد بر عبارات تمرکز کنید.
۴- موضوعات مختلف را مطالعه کنید و تنها بر یک موضوع تمرکز نکنید.
۵- متن منبع مورد نظرتان را بلند بلند نخوانید؛ ممکن است صدایتان تمرکز شما را به هم بزند.
 
 

راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی

 
در این مطلب تلاش کردیم تا نکاتی را پیرامون راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی ارائه دهیم. بدون شک اگر به دنبال افزایش دانش زبان انگلیسی خود برای سطوح حرفه ای و آکادمیک هستید، باید به دنبال راهکاری های حرفه ای تری نیز باشید. باید بدانید که داشتن مهارت خوب در زبان انگلیسی نیاز به زمان و تمرین کافی دارد. پس بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که در آغاز کار ناامید نشوید.
راهکارهای یادگیری بهتر زبان انگلیسی تنها به تمرین و یادگیری ختم نمی شود. یک برنامه و یا جدول زمانی را برای خود طراحی کنید تا بتوانید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید؛ ایجاد یک برنامه زمانی و دیدن بصری پیشرفت می تواند انگیزه کافی را برای ادامه راه به شما بدهد. همیشه به خاطر داشته باشید که روند یادگیری زبان روندی بی انتها است و شما همواره نیاز به تقویت سطح خود دارید.
امیدواریم مطالب ارائه شده در این بخش مورد توجه شما قرار گرفته باشند. برای یادگیری نکات بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید.



لینک کوتاه مطلب : https://shomatrans.com/blog/?p=4199