بیزنس پلن چیست و برای چه منظوری تهیّه می شود؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که بیزنس پلن چیست و چه کاربردی دارد؟ یا بیزنس پلن برای چه منظوری تهیّه می شود؟

بیزنس پلن
بیزنس پلن

در این مطلب می خواهیم در این مورد بحث کنیم. بیزنس پلن (Business Plan) به طرح کسب و کار یا طرح تجاری ترجمه می شود. حتما” واقف هستید که امروزه افراد زیادی هستند که بیشتر تمایل دارند خودشان کسب و کاری را شروع کنند و یا ایده کسب و کار دارند که می خواهند آن را اجرا کنند. شما نیز اگر می خواهید کسب و کاری را شروع کنید. قبل از هر اقدامی اوّل باید بیزنس پلن کسب و کار خود را تهیّه کنید.

بیزنس پلن به چه منظوری تهیّه می شود؟

کسب و کار شما چه کوچک باشد و چه بزرگ نیاز به بیزنس پلن دارد. بیزنس پلن به شما در رسیدن به اهداف خودتان کمک می کند. بعد از این که کسب وکار خودتان را مشخّص کردید به فکر یک بیزنس پلن خوب و مناسب باشید. بیزنس پلن شما را در بازاریابی و جذب سرمایه گذار یاری می کند. برای اجرای ایده کسب و کار خود یک بیزنس پلن مناسب با آن را تهیّه کنید و در تهیّه و تظیم آن محتاط باشید. یک بیزنس پلن مناسب شرایط و ویژگی هایی دارد که باید مدّ نظر قرار گیرند. ما در اینجا برخی از مواردی را که در بیزنس پلن باید مطرح شوند، بیان می کنیم.

تعریف و بررسی کسب و کار در بیزنس پلن

بسته به این که کسب و کار شما بزرگ باشد یا کوچک، بیزنس پلن متناسب با آن کسب و کار باید تنظیم شود. امّا در هر حال فرقی نمی کند. کسب و کار شما در بیزنس پلن باید تعریف شده باشد. چه کسب و کاری را می خواهید شروع کنید یا چه خدماتی را می خواهید ارائه کنید و یا چه کالایی را می خواهید عرضه کنید. خلاصه ای از خدمات یا کالایی را که می خواهید ارائه دهید در بیزنس پلن توضیح دهید. در بیزنس پلن به مخاطب خود القا کنید که می توانید به هدف خود برسید و خدمات مورد نیاز آنها را فراهم کنید و سپس برنامه خود را در آینده مشخّص کنید.

بیزنس پلن
بیزنس پلن

تهیّه و تنظیم بیزنس پلن

قبل از تهیّه و تنظیم بیزنس پلن بازار هدف خود را بررسی کنید. اطّلاعات لازم را در این مورد کسب کنید. رقبای خود را شناسایی کنید و توضیح دهید خدماتی که می خواهید ارائه کنید در مقایسه با خدمات ارائه شده چه مزیّتی دارد. روی نقاط قوّت خود متمرکز شوید. البتّه نقاط ضعف هم باید شناسایی شده و اصلاح شوند.

قبل از تهیّه و تنظیم بیزنس پلن نیازهای خود برای شروع یک کسب و کار را شناسایی کنید. به چه چیزهایی برای شروع نیاز دارید، به چه مقدار هزینه و چه مدّت زمان نیاز دارید. آیا به سرمایه گذار هم نیاز دارید؟ و کسی حاضر به سرمایه گذاری در کسب و کار شما هست؟ یا به چه مساحتی از فضا برای شروع کسب و کارتان نیاز دارید؟ نمونه ای از خدمات یا کالایی را که می خواهید ارائه دهید، آماده کنید. اقدامات اجرایی کسب و کار خود را در نظر داشته باشید و برای بازاریابی خدمات یا کالاهای خود برنامه ریزی کنید.

اهمیّت بیزنس پلن

پس اهمیّت بیزنس پلن قبل از اقدام به اجرایی کردن کسب و کار بسیار واضح است. لذا یک بیزنس پلن مناسب و کارآمد باید طوری تنظیم شود که بتواند صاحب کسب وکار را به اهداف خود نزدیک کند. ما در اینجا چند نکاتی را که باید در تنظیم یک بیزنس پلن مورد توجّه باشد توضیح می دهیم. امّا برای تهیّه و تنظیم یک بیزنس پلن مناسب با کسب و کار و بسیار کارآمد استاندارد کاملا” مشخّصی وجود ندارد. هر کسی باید مناسب با کسب و کار خود و میزان توانمندی هایش و همچنین بر اساس اطّلاعات و تحقیقات خود یک بیزنس پلن تهیّه و تنظیم کند. هر چقدر اطّلاعات و تحقیقات و جستجوهای شما درباره کسب و کاری که می خواهید شروع کنید دقیق تر و کامل تر باشد، بیزنس پلن مناسبی می توانید تنظیم کنید و سندی معتبر برای کسب وکار خود داشته باشید.

بیزنس پلن
بیزنس پلن

نکاتی که در تنظیم بیزنس باید مدّ نظر قرار گیرند

در بیزنس پلن باید صفحه عنوان و صفحه فهرست مطالب وجود داشته باشد. کسب و کار باید در بیزنس پلن توصیف شده باشد و خلاصه ای از خدمات یا کالاهایی که قرار است ارائه شود باید در بیزنس پلن آورده شود. خدمات و کالاهای خود را با جزئیّات شرح دهید. این به معنی بزرگنمایی و تفضیل در ارائه توصیف نیست. بلکه شرح ویژگی های خدمات و کالاهای شماست. در بیزنس پلن توضیح دهید که چگونه می خواهید ارائه خدمات کنید یا کالا عرضه کنید و برای آن چگونه برنامه ریزی کرده اید.

بیزنس پلن را بعد از این که تمام اطّلاعات را درباره کسب و کار خود گردآوری کردید و پیش نویس های متعدّدی برای آن تهیّه کردید، تنظیم کنید. فقط اطّلاعات شما باید دقیق باشند تا نشان دهد که شما صادقانه در صدد ارائه خدمات و یا ارائه کالا هستید و بدین طریق در صورت نیاز به حمایت سرمایه گذار آنها را به حمایت از خود ترغیب کنید. روزمه ی خود را به بیزنس پلن ضمیمه کنید. و در آخر آن را به چند نفر نشان دهید تا در مورد آن اظهار نظر کنند.

سخن آخر

بیزنس پلن با این هدف تنظیم می شود که بتواند شما را به بهترین شکل معرّفی کند. پس تجربیّات و اشتیاق منحصر به فرد شما به کسب و کار در بیزنس پلن می تواند حمایت دیگران از شما را جلب کند. بنابراین سعی کنید قبل از تنظیم یک بیزنس پلن اطّلاعات کاملی را نسبت به کسب و کار خود و نحوه تهیّه و تنظیم بیزنس پلن کسب کنید. در این باره می توانید به سایت ترجمه شما مراجعه کنید. اگر هم یک بیزنس پلن منحصر به فرد برای خود تهیّه کرده اید، بهتر است قبل از نهایی کردن آن با چند نفر مشورت کنید. اگر خودتان در این زمینه مهارت ندارید می توانید تهیّه و تنظیم یک بیزنس پلن مناسب را سفارش دهید. فقط در سفارش دادن آن سعی کنید به مراکز و مؤسّسات معتبر مراجعه کنید. سایت ترجمه شما یکی از مراکزی است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند. به ما اطمینان داشته باشید. هدف ما جلب رضایت شماست.



لینک کوتاه مطلب : https://shomatrans.com/blog/?p=14833