پروپوزال کاری چیست؟

پروپوزال یکی از پرکاربردترین اصطلاحات قرن مدرن است. اگر دارای تحصیلات دانشگاهی باشید و پایان نامه ارائه داده باشید یا در انجام پروژه های مختلف نقش داشته باشید، حتما” با اصطلاح پروپوزال کم و بیش آشنایی دارید. پروپوزال گرچه در زمینه فعالیّت علمی و تحقیقی کاربرد بسیار دارد ولی مختص این زمینه نیست. پروپوزال کاری نیز وجود دارد.

پروپوزال کاری
پروپوزال کاری

پروپوزال در زمینه های مختلف ویژگی های مختلف و مختص آن زمینه را دارد. پروپوزال در زمینه تحقیق و فعالیّت علمی ویژگی های مختص فعالیّت علمی و تحقیقی را دارد و پروپوزال کاری نیز ویژگی های مربوط به زمینه کسب و کار را باید داشته باشد. امّا این ویژگی ها کدامند و پروپوزال کاری چیست و آیا در زمینه های مختلف کاری نیز پروپوزال های مختلفی وجود دارد، مطالبی هستند که در این مختصر بدان ها می پردازیم.

اجازه بدهید ابتدا توصیف مختصر و کوتاهی در مورد واژه پروپوزال ارائه کنیم و به ریشه یابی این اصطلاح بپردازیم تا مفهوم برای ما به طور کامل روشن شود و بعد به سراغ باقی موارد در این باره برویم. لغت پروپوزتال در اصل یک لغت انگلیسی است (Proposal). به معنی ارائه پیشنهاد یا نظر. پروپوزال بسته به زمینه هایی که به کار می رود به عبارت دیگر با کلمه ای که به همراه آن می آید معنی و مفهوم متناسب با آن را پیدا می کند. به طور مثال؛ پروپوزال تحقیقی برای ارائه و پشنهاد طرح تحقیق در زمینه ای که تحقیق انجام می شود به کار می رود. و هدف از این کار در میان گذاشتن طرح تحقیق با اساتید و محقّقان دیگر است، تا محقّق دیگری اقدام به تحقیق در زمینه تحقیق شده نکند.

پروپوزال کاری چیست؟

امّا پروپوزال کاری چیست؟ پروپوزال کاری طبق تعریف فوق عبارت است از پیشنهاد وارائه طرح کاری. اگر دارای توانمندی های خاصی هستید و می خواهید از این توانمندی ها استفاده کنید، یا دارای مهارتی هستید و می خواهید از این مهارت در راستای کسب درآمد استفاده کنید، یا دارای تخصص در یک زمینه هستید و می خواهید تخصص خودتان را در جامعه به کار گیرید و در کل می خواهید فرد مفیدی برای جامعه و همنوعان خود باشید، باید به طریقی خود را مطرح کنید و به عبارتی خود را به جامعه و افرادی که نیاز به تخصص، مهارت و یا توانمندی شما دارند، معرفّی کنید.

پروپوزال کاری
پروپوزال کاری

این کار یعنی معرّفی و مطرح کردن خودتان به جامعه و افراد نیازمند به شما از طرق مختلف صورت می گیرد که امروزه و در قرن مدرن و عصر ارتباطات رایج ترین و مرسوم ترین آن ارائه پروپوزال کاری به صورت آنلاین و از طریق ایمیل یا ارسال در شبکه های اجتماعی است. پروپوزال کاری در واقع شما را به کارفرما و افرادی که نیاز به توانمندی شما دارند، یا همان مشتریان معرفی می کند. در این شیوه  کسب و کار شما هیچ نوع ارتباط مستقیم و رو در رو با مخاطب خود قبل از کار ندارید. تنها راهی که شما از طریق آن به معرّفی خود می پردازید پروپوزال کاری است.

با خواندن پروپوزال کاری از طرف کارفرما یا مشتریان تصوّر اولیّه از شما در ذهن وی شکل می گیرد. پس تا اینجا اهمیّت پروپوزال کاری باید برای شما روشن گردد. چون امروزه نقش بسیار مهمّی در رونق کسب و کار و تبلغیات و جذب مشتری دارد. لذا هر چه در این باره آگاه تر باشید احتمال موفقیّت شما در بازار کسب و کار و حتّی در زمینه های دیگر بیشتر است.

انواع پروپوزال کاری

پروپوزال های کاری انواع مختلفی دارند. برخی از پروپوزال های کاری عبارتند از؛ پروپوزال بازاریابی، پروپوزال فروش، پروپوزال توسعه، پروپوزال جذب مشتری و غیره. بسته به این که شما در چه زمینه ای فعالیّت می کنید و چه مهارت ها توانمندی هایی دارید می توانید پروپوزال مربوط به آن را تهیّه کنید و برای ارائه به صورت آنلاین یا از طریق مختلف در دسترس داشته باشید.

مطلب دیگری که در اینجا بهتر است به آن پرداخت شود این است که ما همگی بر این مسئله واقف هستیم که امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف به فریلنسرینگ (Freelancing) علاقه نشان می دهند و بدان روی آورده اند. فریلنسینگ یا به اصطلاح همان آزادکاری یک نوع شیوه کاری پروژه محور است که اغلب بازاریابی و ارائه خدمات در آن به صورت آنلاین ارائه می شود یا حدأقل بخشی از کار به این صورت انجام می شود. در این نوع شیوه کاری پروپوزال کاری حرف اوّل را می زند. بنابراین در این گونه موارد باید پروپوزال بسیار قوی ارائه شود.

پروپوزال کاری
پروپوزال کاری

یک پروپوزال کاری واقعا” عالی باید صاحب پروپوزال را به صورت کامل و به صورت واقعی به مخاطب معرّفی کند. پروپوزال کاری باید به گونه ای باشد که خواننده یا مشتری با خواندن آن شما را همان فردی بداند که می تواند نیازش را به صورت مطلوب برطرف کند. در پروپوزال کاری باید تخصص و مهارت یا توانمندی ارائه شود که صاحب پروپوزال واقعا” و به نحو احسن دارای آن توانمندی هاست. نه این که با جلوه نمایی همراه باشد و در عمل غیر از آن باشد که در پروپوزال ارائه شده است. یک پروپوزال کاری ایده آل باید منجر به یک قرارداد کاری یا انجام پروژه و به طور کلّی ارائه خدمات گردد.

در اینجا ما سعی کردیم که پروزال کاری و اهمیّت آن را به طور مختصر برای شما شرح دهیم. امیدواریم مطلب برای شما مفید بوده باشد. لکن برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به سایت ترجمه شما مراجعه کنید و در این باب بیشتر مطالعه کنید.

سفارش پروپوزال کاری

 پس برای این که یک پروپوزال کاری مناسب با زمینه فعالیّت خود داشته باشید باید اقدام به تهیّه آن کنید. با توجّه به اهمیّت پروپوزال در زمینه کسب و کار در عصر کنونی، در تهیه آن باید نهایت دقّت و مهارت اعمال شود. اگر خودتان در این زمینه مهارت ندارید تهیّه آن را به افراد یا موسساتی که در این زمینه کار خوبی دارند، بسپارید. سایت ترجمه شما می تواند همان جایی باشد که نیاز شما را به نحو احسن برطرف می کند. درباره سفارش پروپوزال کاری منتظر مطالب ما در آینده باشید. در سایت ترجمه شما مفتخر به ارائه خدمات به شما هستیم.



لینک کوتاه مطلب : https://shomatrans.com/blog/?p=14723