چگونه یک مقاله بنویسیم؟

این مسئله که چگونه یک مقاله بنویسیم نه تنها برای هر زبان آموزی بلکه برای هر دانشجویی امری دشوار و گاه غیر ممکن است.

چگونه یک مقاله بنویسیم؟

نوشتن یک مقاله گاه برای افرادی که دانشجو و یا زبان آموز هستند بسیار دشوار و غیر ممکن می شود. این امر به این دلیل است که آن ها نمی دانند پاسخ سوال چگونه یک مقاله بنویسیم چیست. بی شک شما نیز به دنبال پاسخ به این سوال هستید ولی شاید تا به حال نتوانسته اید به آن پاسخ دهید. درست است؟ خب دیگر نیازی نیست نگران باشید.
ما در این مطلب این کار دشوار را برای شما آسان تر ساخته ایم و می خواهیم پاسخ این سوال چگونه یک مقاله بنویسیم را برایتان بگوئیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا هم پاسخ سوال خود را بگیرید و هم بتوانید مقاله ای بی عیب و نقص بنویسید.

چگونه یک مقاله بنویسیم؟

چگونه یک مقاله بنویسیم؟

مقاله انشایی است با حجمی متوسط در حدود ۱ تا ۳۰ صفحه که در آن نویسنده درباره یک موضوع مشخص بحث می کند.

در قدیم مقالات را جزء نوشتار های ادبی به حساب می آوردند و اصطلاح مقالات برای کتاب هایی به کار می رفت که در آن گفتار کوتاه بزرگان گردآوری می شد، هم چون مقالات شمس تبریزی یا مقالات مولانا.

با توجه به این که این روزها مقاله نگاری اساس کار مطبوعات را تشکیل می دهد، تقریبا همه نویسندگان حداقل یک بار برای خود یا گاها به سفارش دست به مقاله نویسی زده اند. در نهایت می توان گفت مقاله به سبک امروزی آن (علمی و پژوهشی) گزارشی از یافته های تازه محسوب می شود که از چندین بخش تشکیل شده که دارای موضوعی محدود و معین است. این نوع مقاله ها مخاطبان خاص خود را دارند و در آن به موضوعی معین در زمینه رشته ای خاص می پردازند.

چگونه یک مقاله بنویسیم: انواع مقالات؛

مقاله ها به دو نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند.

مقاله های رسمی برای نشریه هایی با مخاطبان متفکر و یا مجله های دانشگاهی نوشته می شوند و در آن نویسنده به عنوان یک منبع معتبر در باره موضوعی به شیوه ای دقیق و منظم بحث می کند اما مقالات غیر رسمی، حاصل تفکرات شخصی نویسنده و دارای لحنی خودمانی هستند.

چگونه یک مقاله بنویسیم: مراحل تدوین یک مقاله پژوهشی؛

۱- انتخاب مسئله  یکی از مراحل مهم در مقالات پژوهشی می باشد، در این مرحله نویسنده باید احاطه کامل به موضوع مورد بحث داشته باشد، به گونه ای که علاقه خوانندگان را به خود جلب کند و همچنین موضوع مورد تحقیق باید دارای حد و حدودی باشد تا نویسنده بتواند با دقت و ژرف اندیشی در فرصت زمانی مناسب از عهده نوشتن آن برآید.

۲- قدم بعدی جست و جوی منابع است، مرجع شناسی و شیوه ی دسترسی به منابع مهم ترین و جدی ترین امر در پژوهش دانشگاهی است. شناخت منابع و مراجع به تدوین روش تحقیق کمک می کند.

۳- بعد از یافتن منابع و مراجع مورد نیاز، با کمک شیوه هایی که می توان با آن مسأله را بررسی و تحلیل کرد، بهترین و مناسب ترین روش های نظری و عملی موجود را برای پژوهش انتخاب می کنیم.

۴- تهیه طرح و فرضیه از نکات بسیار با اهمیت برای تحقیق است که در آن محقق بر اساس یک طرح اصلی و استوار تمام فعالیت ها و ذهنیت های خود را متمرکز می کند.

۵- برای کمک به حافظه و اطمینان از درستی مطالب و پیشگیری از سرقت و انتحال علمی حتما یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری تابع طرح کلی و عنوان بندی موضوع است چرا که طرح منطقی نوشتار در نهایت از نحوه ی تنظیم و سازماندهی همین یادداشت ها بیرون می آید. بعد از این که یادداشت برداری به پایان رسید باید برگه ها را دسته بندی و منظم کرد.

۶– برای نوشتن مقاله یا کتاب یک نقشه یا طرح کلی الزامی است. تنظیم ساختار مقاله روند پژوهش و ساختار نوشتار نظم می بخشد.

۷ – برای تفکیک و شماره گذاری و تنظیم بخش های اصلی و فرعی مقاله به صورت دقیق از دو شیوه ی عددی و حرفی – عددی استفاده می کنند.

چگونه یک مقاله بنویسیم؟

ما در این مطلب به مسئله چگونه یک مقاله بنویسیم پرداختیم تا بتوانیم به شما در پیش بردن این امر دشوار کمک کنیم. میدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد. اگر دانشجو یا زبان آموز بوده و به دنبال مطالب بیشتری برای مطالعه و یادگیری هستید، به سایت جامع و کامل مرکز خدمات ترجمه شما مراجعه کنید. ما در سایت خود مطالب بسیار زیادی را برای شما فراهم کرده ایم تا به شما در رسیدن به هدفتان یعنی همان بالا بردن سطح اطلاعات و سواد شما کمکی کنیم.



لینک کوتاه مطلب : https://shomatrans.com/blog/?p=4133